Ingen julstämning

Så var äntligen regnperioden över. I drygt en månad har det öst ner på nätterna, och den leriga sidan av Afrika har visat sig. Nu blir det soligare och varmare för varje dag och nästa regn kommer först i maj, så jag ska inte klaga. Dec, jan, feb är Kenyas sommar och de som går i skolan har nu precis fått sommarlov. Här på skolan har internatföreståndarna hängt upp julstjärnor och satt ut ljusstakar överallt. Det känns faktiskt inte riktigt äkta då deras sken knappt syns när solen bländade lyser in genom fönstren. Av någon anledning håller vi mycket fastare på traditioner här i Kenya. När vi är så långt hemifrån blir det en väg att gemensamt minnas vårt fosterland Sverige. Oj, det där lät lite nationalistiskt, förlåt. Hursomhelst, trots att det bara är början av december har vi käkat lussebullar, bakat pepparkaksdeg, tittat på julkalendern, grundligt planerat julafton, och Luciakören måste ha övat hur mycket som helst nu. Igår hade vi skandinavisk jul basar här på skolområdet. Det kom folk från hela Nairobi som köpte jul prylar och åt julmat, alla intäkter går till välgörenhet. Även om vi uppmärksammar julen mycket mer än vad ni gör hemma i Sverige så kommer det aldrig bli samma julstämning. Det är både skönt och tråkigt tycker jag.

 

Nu innan jul är det en del plugg jag måste ta tag i, tänkte börja nu.

Hej på er

 


Kommentarer
Postat av: Jill

Vad bra att det har slutat regna.
Jag har skickat med en Marabou chokladkaka till dig i Sofies paket som hon ska hämta i dag.

Kram Jill

2007-12-03 @ 07:54:51
Postat av: Jill

Vad bra att det har slutat regna. Här hemma regnar det i stort sett varje dag. Sofie ska hämta ut ett paket i dag och där ligger något till dig utan handskrivet brev. Bäst att du hänger på så den inte försvinner.
Kram Jill

2007-12-03 @ 07:59:52
Postat av: Katarina

Kanske har er regnperiod flyttat hit i stället, regnigt fuktikt och rått... det som gör stämning i adventstider till skillnad från hos er är mörkret och alla adventsljusstakar som kommit upp i hus och hem. Glöm inte skriva liten önskelista till tomten!
Kram Mamma

2007-12-04 @ 12:56:09
Postat av: Louise Åhl

Som tidigare nämnt är det regnperiod hos oss istället..det regnar vilket gör det lerigt, och det är grått och kallt, men ändå inte tillräckligt kallt för att det ska komma nån snö..! Får se hur mycket som hinner komma innan julafton.

Tänker på dig och är glad över att höra att du mår bra!! // Lollo

2007-12-07 @ 12:15:58
Postat av: Gabriel

Ååååå tack. Gud vad jag inte längtar hem. :D

2007-12-12 @ 10:26:42
Postat av: Gabriel

Jo lite kanske förresten...

2007-12-12 @ 10:29:51
Postat av: Anonym

gabbe, nu måste ju uppdatera dig litegranna tycker jag ;) nu skall lilla jag sova ses imorrrrn älsklingen min / din alldeles egna pippi

2007-12-13 @ 22:28:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0