Tekniskt fel

Hej på er alla,

Ni har säkert börjat undra varför blogginläggen miskat så plötsligt. Det är nått j-vla strul med tekniken. Inläggen och bilderna jag försöker publicera, publiceras först långt senare, eller så publiceras de inte alls. Även kommentarerna ni skriver syns inte på bloggen (men jag kan läsa dem, så fortsätt kommentera!).
Men men, det är inte så mycket jag kan göra, bara att vänta tills det löser sig. Har dock pågått hela månaden.

Annars är allt bra här, lite mycket plugg nu bara.
Ska bli spännande om detta inlägg kommer synas...
puss o kram

Gryning i savannen

Blickar

Kor med herde.

Lägerelden i Malewa

Påväg mot varma källor i Malewa

Påväg mot varma källor

Malewa

Ja nu var det ju ett tag sen så vi får väll se hur det går med det ?kortfattade? skrivandet. Sluta gärna läsa om det blir föööör mycket.

Det har regnat en hel del de senaste dagarna så internet har inte fungerat som det borde och vi har haft en hel del strömavbrott. Igår kom det 40 mm regn på 10 minuter! Men, hakuna matata. T.I.A. ; THIS IS AFRICA.

Helgen tillbringades i Malewa på Kenyas landsbygd ca 3 h härifrån. Tanken var att vi skulle lära känna varandra genom team-building, vilket enligt mig var ganska onödigt då lekarna vi gjorde var helt värdelösa. Vi blev bara mer och mer irriterade på varandra och en dag var stämningen ganska dålig. En övning var dock väldigt kul och det var höghöjdsklättring! Jakob, du vet ungefär det som vi gjorde på Martinique. 30 meter senare och endast med hjälp av varandra och några stockar nådde Oscar och jag toppen av banan. Pappa, vi hade säkerhetslinor? Vi fick applåder från hela campen och känslan var mer än mäktig.

Det hände en hel del äventyr utöver de tråkiga lekarna. Det första vi gjorde var att ta ett litet dopp i den flod som låg bakom våra tält. Vi hoppade i, men vad vi inte hade räknat med var att vattnet var extremt strömt! Vi flöt iväg i en välldans fart och jag blev tvungen att greppa tag i en stor gren som stack ut. En kille åkte rätt in i sten och slog upp benet lite. Jag och två till hamnade ganska långt ned från ihoppningsstället och vi fick klättra upp för en brant sluttning med massa vassa växter och skit. Men ingen fara, sjuksyster Siv var med och kunde plåstra om alla skadade.

Vad som inte var lika bra var att vi efteråt fick reda på att om vi hade flutit med floden en liten bit till så hade vi hamnat hemma hos Madame och Monsieur flodhäst, som för övrigt är Afrikas absolut farligaste djur. Tur att vi lyckades få tag i något längs floden, annars hade ni inte hört mycket mer av mig på den här bloggen.

Efter middagen var vi några som var dumma nog att ta en promenad i den mörka savannen. Helt kolsvart. När vi hade gått kanske 1 km började vi höra hundskall och vi tänkte väll inte så mycket på det. Problemet var bara att hundskallen kom närmare och närmare och utan att se handen framför oss började vi få lite smått panik. Plötsligt började någon springa, och en sekund senare sprang vi alla fem i panik mot campen. Efter några hundra meter försvann hundarna och vi började skratta åt vår gemensamma rädsla hundarna orsakat. När vi närmade oss tälten mötte vi två vakter som gav oss en utskällning för vår lilla expedition.

När vi kom tillbaka hade Henrik försökt skala banan med en machetes och självklart huggit sig själv i handen. Så han var på väg till närmaste civilisation för att sy. 14 stygn tror jag att det blev.

Nu låter det som det bara var hemskheter denna dag, men det mesta var spännande och dagen avslutades lugnt med att vi nobbade våra tält för att sova under bar himmel. Jag såg mina första tre stjärnfall någonsin och somnade gott efter en händelserik dag.

Följande dag, i söndags, gick vi upp tidigt för vår vandring mot en varm källa ca 1 h bort. Efter en lång vandring på savannen kom vi till en dal där plötsligt klimatet och vegetationen slog om till tropisk regnskog. Vi badade och jag uppskattade verkligen detta paradis där vi dessvärre in te kunde stanna särskilt länge!

Efter en lång och spännande helg packade vi ihop våra tält för att åka hem till Nairobi igen. Jag somnade direkt efter middagen!

Den här veckan har flutit på med skola, sport, fikande och filmkvällar i sin vanliga ordning. Idag var jag och köpte ett högtalarsystem till mitt rum + att jag fått massa grym musik av Gustav som jag nu lyssnar på! Det är mer än lyx!!!

Kommande helg blir fest och plugg. Imorn bär det av till nattklubben ?Horseman? och på lördag blir det nått annat ställe.

Näe, nu vet ni tillräckligt om hur jag har det här nere till mer än en vecka framöver.

Jag är djupt imponerad över dig som läst ända hit!

Puss o kram hejhej

Safari i Nairobi

I söndags åkte vi alla iväg på vårt första lilla minisafari (ska på ett större senare i höst). Vi tog skolbussen och begav oss mot Nairobis nationalpark som ligger precis i utkanten av staden. Det är en smått bisarr bild att se zebror och giraffer med en kuliss av skyskrapor i bakgrunden, men häftigt!

Efter bara några minuter var det någon som skrek till och allas blickar vändes mot ett lejon som smög sig på två antiloper. Lejonet var dock så pass långt bort att det inte var någon idé att fota.

Vi stannade och åt lunch med en helt otrolig utsikt över hela parken. Måste erkänna att jag fick lite klassiska återblickar från Lejonkungen då...

Sammanlagt såg vi faktiskt ganska mycket; antilop, zebra, giraff, noshörning, krokodil, buffel och lejon innan vi besökte det lilla barnhemmet för djur som låg i anslutning till parken.

Imorgon ska vi börja packa inför helgen i Malewa som är en avlägsen liten camp mitt ute i bushen 3 h härifrån. Vi åker på fredag morgon och ska ha teambuilding hela helgen. Vi kommer cykla mountinbike, klättra nedför stup och andra bra grejer för att lära känna varandra bättre än vad vi redan vi gör.

Nu har vi börjat få ganska mkt läxor och eftermiddagsaktiviteterna (fotboll, tennis, löpning, ridning, basket och squash) har kört igång, så det är fullt ös hela tiden. På kvällen/natten är man helt döööd när det är dags att sova.

Lite uppdateringar från hemfronten eller er andra som beffinner er lite överallt vore trevligt!!!

Nepp, nu är det filmdax och fika.
Hörs!!

Giraffer

Oscar på safari

Gräsklippning utanför skolan

Istället för för att klippa gräset som oss vanliga svenssons så hugger kenyanerna ned gräset med machetes. WOW!!

Skype

Som ni ser så brukar jag och Tisja skypa med varandra.
För alla er andra som kanske känner er lite avundsjuka på Tisja så är ni mer än välkomna att lägga till mig som kontakt i Skype. Jag har lagt in en länk där du kommer direkt till sidan för att ladda ned Skype. Det är liksom MSN helt gratis! MSN använder jag inte över huvudtaget.

De tider som funkar bäst att ringa mig är från 22.00 mån-tors+sön, men skicka ett mail först så att jag är beredd!
Beroende på vad du har för dator och internetuppkoppling kommer kvalliten att variera. Det kan hända att det hackar.

Var nu inte blyga!! RING, ringringring!!!

Allt för nu pusss och kraam