JULAFTON!

Det blev verkligen en annorlunda julafton igår. Pappa och Jakob kom efter lite strul i London äntligen fram i lördags. Igår firade vi alltså julafton tillsammans. Det började med att vi kunde sova ut på förmiddagen efter två dagars fullspäckat schema, det är nämligen mycket jag vill visa dem här. Jakob och jag badade lite i poolen innan vi klockan elva åkte till ett barnhem med frukt, pepparkakor och lussebullar. Någon sa: Det här känns bara så rätt, vilket verkligen var sant. Vad kan kännas bättre än att få dela julens upprymdhet tillsammans med 150 hemlösa barn. Vi lyckades improvisera ihop ett hyfsat luciatåg. Barnen häpnade och tackade oss genom att sjunga afrikanska julsånger för oss.

 

 

 

Klockan tre begav vi oss tillsammans med de 15 andra som är kvar på skolan till rektorn, min svensklärare, och deras dotter. Det blev en traditionell svensk jul med lite detaljer som kanske inte hör hemma i Sverige. Vi inledde med kubbturnering där de vuxna tyvärr vann. Klockan 17.00 (15.00 för Sverige) var det Kalle-Anka och sedan julbord. Efter middagen kom tomten och jag fick mer paket än jag någonsin hade kunnat föreställa mig - tack alla! Tack också för alla julhälsningar från olika håll. Vid tio på kvällen var vi några få som fortsatte till den mysiga nattklubben Casablanca, Jakob hängde såklart på. Vi beställde vattenpipa och slog oss ner bredvid några indier. Det visade sig att alla tre var bröder och uppvuxna i Kenya. De bjöd oss på drinkar och vattenpipa, efter ett tag förstod vi varför - den ena av killarna var delägare av klubben. Det passade ju bra på julafton och allt! Indier är ofta riktigt sociala, dessutom smarta tycker jag det verkar som.

 

 

 

Kort och gott: en bra julafton. 

 

 

 

I morse tog Pappa och Jakob planet för sitt safari. Nu har jag några dagar när jag bara kan slappa och innan vi åker till kusten den 28:e. Riktigt sköööönt. På torsdag, en dag innan vi åker, är det val. Ska bli väldigt spännande att se hur det slutar. Enligt en av indierna från gårdagskvällen kan oppositionsledaren Raila Odinga komma att bli nye Idi Amin i det fall att han vinner valet, men det tror inte jag. Nog med skitsnack?

 

 

 

Hej på er!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0