Snart val

Nehe. Nu i helgen var det meningen att vi skulle springa Wemans Aidsrun, ett lopp på 10 km till förmån för alla aidssjuka i Östafrika. Jag hade verkligen sett fram emot det, men nu blir det alltså inte av. Anledningen ska vara att säkerhetsläget här i Nairobi inte ser så bra ut. Om en månad, den 27:e december är det val i Kenya. Det står mellan den nuvarande presidenten  Mwai Kibaki och oppositionsledaren Raila Odinga. Det är riktigt jämnt i mätningarna vem som leder, och stämningen är minst sagt speciell. Om Raila skulle vinna valet är det första gången i HELA  AFRIKAS historia som en president byts ut på ett demokratiskt sätt efter bara en mandatperiod. Bara för den sakens skull menar jag inte att det skulle vara bra om Raila vann. Han kommer, enligt mig, backa tillbaka i utvecklingen eftersom tribalismen (när folkgrupper blir segregerade) kommer bli mer påtaglig igen. Jaja, nog med analyser från min sida, men läget är lite småkritiskt. Framförallt här i Nairobi där blandningen av folkgrupper är enorm. Våra lärare säger att dem aldrig sett något liknande, trots att vissa bott här i närmare 20 år. Själv tycker jag att det hela är lite spännande, samtidigt som jag måste vara mer försiktig. I måndags var det ett stort ungdomsgäng som gick in på det köpcentrum som ligger närmast vår skola. De köpte upp hela varuhusets lager på machetes, ni som har sett filmen Hotel Rwanda vet vad jag menar. 500 machetes fick de med sig och jag vågar inte spekulera i vad de ska användas till. Min svensklärare vittnar även om stora gäng som dragit fram med avskurna flaskor och klubbor, i berusat tillstånd. Men det är inte så farligt som det låter, allting kommer förmodligen få en lugn upplösning. Det ska bli väldigt spännande att se vem som vinner valet. Av en ren slump råkade jag hamna precis bredvid president Kibaki för några veckor sedan. Han var ute och valkampanjade på en Masaimarknad, som närmast var jag nog 1,5 meter från honom. Coolt! Ja ni, det händer mycket här. Alltför mycket för att få plats med allt här. Det är därför det är så kul att prata med vissa av er ibland! 

hejehej


Kommentarer
Postat av: johanna

OMG gabriel, ta det lugnt, och kom ihåg att du ska komma hem levande

2007-11-21 @ 17:50:55
Postat av: Jill

Instämmer med Johanna. Känns inte alls bra att detta händer så nära skolan. Var försiktiga

2007-11-21 @ 23:47:08
Postat av: Mimmi

Hej Gabriel! Det låter läskigt fast spännande på samma gång. Du kanske borde bli utrikeskorrespondent? Kram!

2007-11-25 @ 20:08:17
Postat av: flora

Jag såg Nina Frisk igår, och märkte plötsligt att där satt du! Jag skrek till och slängde mig efter kontrollen och spolade tillbaka. Det var Gabriel ju!
Ta hand om dig.

2007-11-30 @ 08:33:59
Postat av: johanna

GABRIEL! du missar en klassisk myskväll ikväll! vi funderar på att klippa ut en jättejätte stor gabriel av papper eller nåt!

2007-11-30 @ 10:13:01
Postat av: Anna, oscar erik och johanna

här med är vi samlade idag för att sörga vårt käraste gabriels frånvarå

2007-11-30 @ 22:12:53
Postat av: Gabriel

Hur vågar ni ha filmkväll utan mig, går det förresten över huvud taget?! Nejdå, kul att prata med dig erik.
Puss på er

2007-12-02 @ 12:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0