Helg på farm

Helgen har faktiskt varit riktigt najs, som vi ungdomar brukar säga. Oscar har nämligen en kusin här i Kenya som vi hälsade på. Hon har med sin man en stor farm i norra Kenya, vid foten av Mt. Kenya, Kenyas högsta berg.

 

Från början skulle vi ha flugit dit, men då det inte gick några flyg i fredags så fick vi åka bil. Bilresan dit var, enligt mig, halva upplevelsen. Vi fick skjuts av en störtschön kanadensiska. För det första så körde hon värre än kenyanerna själva, och tro mig, det är inte att underskatta. Alla körde helt värdelöst enligt henne. En gång blev hon så förbannad att hon gasade upp jämsides med en bil, vevade ner rutan, skrek något på swahili och pekade finger. Det är sådana människor jag ser upp till. Hon hade förutom sitt trafiktemperament en riktigt bra musiksmak! Med öppna fönster, nervevade rutor och grymt hög musik gasade vi igenom Kenya sjungandes alla tre. Riktigt kul faktiskt.

 

När vi sedan kom fram var Oscars kusin Sara och hennes man Charlie och spelade hästpolo, något helgen skulle komma att präglas mycket av. Vi packade upp våra väskor, hälsade på personalen (i Kenya har alla vita personal som sköter om hushållet) och gjorde oss bekanta med omgivningen. Huset låg med en otrolig utsikt över farmen, och med berg och dalar i bakgrunden, värsta filmkulissen. Vi fick varsitt rum med eget badrum. Vad bortskämda vi kände oss, det gick till och med att dricka vattnet ur kranarna, något jag har saknat grymt mycket. När Charlie och Sara kom hem från hästpolon satte vi oss ner och blev serverade kenyansk te ute i solen. Vi fick klart för oss lite hur deras dagar ser ut och att de själva bor i huset bredvid vårt hus. Efter en tidig middag framför teven gick de och la sig och Oscar och jag betade av ett antal filmer, b.l.a den legendariska Gudfadern som jag aldrig sett förut.

 

När vi vaknade i lördags morse var Sara och Charlie redan ute och jobbade på farmen. Vi åt frukost i lugn och ro och bestämde oss sedan för att gå ned till farmen, 200 meter nedför kullen. Det farmen i huvudsak består av är en jättelik Rosodling. Rosorna skickas till Amsterdam och vi fick se hur de packades och allt sånt, 150 kenyaner bestod bara Rospersonalen av!

Mycket mer orkade vi inte då vi befann oss på mycket hög höjd. Det märkes på att det var betydligt kallare än i Nairobi och solen tog riktigt mycket, vi var tvungna att ha hattar! Vi åt en god lunch och åkte sedan iväg för att kolla på hästpolo. Det var kul, Charlies lag vann. Direkt efter polon var det VM i rugby och match mellan Australien och England, så där satt vi med 20 engelsmän på en liten poloklubb i de kenyanska bergen och hejade fram England i min första rugbymatch nånsin. Jag skrek när alla andra skrek, men jag tror ändå att det syntes att jag inte förstod så mycket av spelet. Hur som helst ännu en upplevelse. När vi åkte hem till farmen passade jag på att spela in ett kort filmklipp som jag hoppas de flesta av er fått. Om du inte brukar få filmklipp, och vill ha, så skriv din mail här på bloggen. Efter ännu en middag framför teven såg Oscar och jag lite fler filmer innan vi gick och la oss.

 

I söndags var den stora finalmatchen i polo och det var riktigt, riktigt jämt. Sedan var det stor lunchbuffé innan vi åkte hem till Nairobi igen. Dock inte med galna kanadensiskan Sue, men det var ganska skönt då jag kunde sova hela vägen (4 h) hem. Väl hemma var det back to reality. Men inte så farligt då vi har höstlov nästa vecka. Det är nog första gången jag känner mig utvilad inför ett höstlov! På fredag tar vi tåget och åker ner till Mombasa där vi ska stheka en vecka. 

 

Jättetack till Sara för en kanonhelg, hoppas vi ses igen. 

Och alla ni andra, är det kallt i Sverige??!  hihihi


Kommentarer
Postat av: Alexander R

jaha du gabriel! jag blir så avundsjuk när jag hör hur bra du hare!!!
kan du fixa filmklippet til mig?? [email protected]
MVH: Alex

2007-10-08 @ 17:27:28
Postat av: Katarina

Tack för de detaljerade skildringarna från helgen vid mount Kenya och en vanlig dag på internatet.
Om jag gjorde om mitt liv skulle jag göra precis det du gör nu. Här har vanligt en vanlig måndag.
Cyklade till stan i den vackra lite kyliga höstmorgonen, det tog ca 30 min till kungsan.
Där lunch med fd kollega på Vickan, åt hemlagade köttbullar med rårörda lingon och potatispure. Apropå köttbullar.. Valparna ska få sin första portion köttfärs (rå=) på torsdag. Ska bli spännande att se hur det går till..
Liksom du lär dig ngt nytt om Kenya varje dag lär jag mig ngt nytt om valpkultur varje dag, i går var det tex debut att klippa små krispiga nålsvassa valpklor, lite finmotorik då är en fördel.
Kram Katarina

2007-10-08 @ 21:20:46
Postat av: Thessan =)

Usch och fy vad kul!!!! :D

2007-10-09 @ 09:00:38
Postat av: Malin Bauer

heeeej!
dt låter ju helt overkligt!
haha, ni kommer väl aldrig vilja komma hem igen kan jag tänka mig! :P

2007-10-09 @ 09:01:08
Postat av: Jakob Linden

Låter som en helg med många uppleveleser som vanligt, hoppas du får det lika bra i mombassa från din bror Jakob..

2007-10-11 @ 17:13:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0