NÄRA

Har ni haft en bra helg? Det är svårt för mig att föreställa hur varmt det är hos er. Men helt klart är att ni har det otroligt mycket varmare än här, trots att jag är söder om ekvatorn. Ni måste förstå när jag kommer hem om några dagar och ni tycker jag är blek, att det finns en förklaring!

 

Även om här inte är lika varmt, så har helgen varit kanon. Precis som när vi firade Lucia i december åkte vi hem till ambassadören i fredags och käkade lite svensk mat och sjöng den obligatoriska nationalsången tillsammans med svenskar och andra personer från hela världen. Efter det fick jag skynda iväg till mitt volontärsarbete för att ta farväl. Riktigt rörande faktiskt, barnen hade förberett sånger och danser för mig, och personalen hade trots skolans knappa ekonomi inhandlat popcorn, läsk och kakor för att göra avskedet så betydelsefullt som möjligt. Med både glädje och sorg lämnade jag sedan Ngamwanza Children Support Center och allt vad det innebar. Helt klart är att jag fått ut mycket av volontärsarbetet på olika sätt, något som jag kommer ha nytta av både i retoriken och i praktiken inför framtiden. Innan vi alla gick hem klargjorde jag för alla att en dag kommer jag tillbaka och hälsar på. På vägen hem fick matatun (minibuss som utgör den så kallade kollektivtrafiken) motorstopp och några försökte rulla igång den. När jag insåg hur lång tid hela det lilla projektet skulle ta hoppade jag av och försökte vinka till mig en annan matatu. Det visade sig vara lättare sagt än gjort, och det var riktigt nära att jag inte hann hem innan det blev mörkt! Att bli groundad nu sista veckan hade verkligen inte varit någon höjdare.

 

Plugget är nu i princip slut. Hela veckan blir att bara ta det lugnt, hur lätt det nu blir, och ladda inför att träffa alla er därhemma. Sista veckan får vi vara ute till tio på kvällen varje vardag! Det låter väll inte så märkvärdigt för er, men här är vi överlyckliga! På fredag är det avslutning och bal, och på lördag tar jag planet mot Sverige…

 

Tänkte att jag återkommer med någon slags resumé av hela året innan jag sätter mig på planet på lördag.

 

Passa på och njut föresten! Snart är jag hemma, och då ska det tydligen bli äckligt väder…


Kommentarer
Postat av: Katarina

Får tårstänk i ögonen då jag läser om avskedet på barnhemmet...I går skulle jag storhandla. Det värsta jag vet, tänkte jag först... Sedan skiftade jag och tänkte att storhandla är en förmån därför att jag har råd att köpa mat och inte hanka mig fram dag för dag. Det känns nästan overkligt att du kommer hem snart, men det ska bli jätte härligt när jag kan nypa dig i i skinnet tills du skriker. Då är du VERKLIGEN hemma, Ser fram emot det avslutande blogg inlägget!

Kram Mamma

2008-06-09 @ 10:00:59
Postat av: johanna

du saknas verkligen här hemma ska du veta! och du kommer hem på söndag?! waaah, jag blir helt överlycklig bara jag tänker på det! ha nu en underbar sista vecka där borta!

2008-06-09 @ 21:47:56
Postat av: Katarina

Och nu sent torsdag kväll gick jag med nyfikenhet in för att ta del av den allra sista inafrica.bloggen. Men ingen.. ännu--- Har sett en tårdrypande film om en afrikan som adopteras bort av sin mor till Israel för att överleva, och hur han som vuxen hittar henne igen i ett flyktingläger i Etiopien dit han kommer som ung läkare. din mamma grät..och nu längar hon efter dig fast du inte har varit borta i åratal utan bara 10 mån. Nu från film till verklighet: Sverige ler mot dig med strålande sol i dag torsdag, avslutningsdagen, och stocksundsskolans rektor har för 8 e året i rad i sitt sommartal berättat om vikten av att ha tråkigt på lovet..Känns det igen?? Det var nu 9 år sedan du hade din första avslutning i stocksundskolan i slutet på 4e klass. Glad sommar! ´för ni har väl också sommarlov från idag!? Katarina

2008-06-12 @ 23:39:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0