RWANDA

Så var lovet slut. Välbehållna kom vi tillbaka igår kväll efter en av de bästa veckorna under året hittills. Rwanda är trots folkmorden på 1990-talet idag ett väldigt läckert land. Veckans highlight var bergsgorillorna i vulkanland på gränsen mot Kongo. I en timme fick jag öga mot öga träffa dessa fascinerande släktingar. Vafan utvecklades vi till människor för!? kommenterade Frida retoriskt under mötet. Jag måste säga att jag instämde helt. Det är svårt att beskriva mötet så här i gestaltande ord. Men tro mig, om du någonsin får chansen att besöka de sista bergsgorillorna i centralafrika; SÅ GÖR DET.

 

 

Förutom gorillorna gjorde vi en hel del annat. Ni som har sett filmen Hotel Rwanda känner väl till hotellet där filmen utspelar sig. Hotellet finns kvar än idag och vi var där en del. En kväll hade hotellet premiärvisning för den nya filmen Shake hands with the Devil, som belyser FN:s roll under folkmordet. Den var väldigt bra och det var en speciell känsla att bara några timmar tidigare ha besökt många av de platser som visades i filmen. Även hotellet där vi satt och såg filmen, Milles Collines, var med några gånger.

 

 

Någon som inte fick ett lika bra avslut på veckan var Salomon, en av dem jag åkte till Etiopien med tidigare i vintras. I fredags morse när vi skulle börja packa inför hemresan hittade inte han sitt pass. Jag trodde att han säkert skulle hitta det, men efter femtioelva genomsökningar av både hans och mitt bagage, typ hela hotellet, och förhör med städpersonalen, var det fortfarande inte framme. Vi försökte ringa ambassaden i Nairobi, tyvärr var det något fel på linjen. Salomon fick stanna kvar i lilla huvudstaden Kigali. När vi landade i Nairobi fick vi höra att passet hittats i västra Rwanda där vi hade besökt gorillorna. Nu är bara problemet att alla plan de närmaste dagarna är helt fulla. Förmodligen kommer han inte hem till Nairobi för än någon gång under nästa vecka. Det var jobbigt när vi inte hittade passet, men så här i efterhand är det ju skitkul! Salomom, om du har lyckats hitta någon dator med fungerande Internet och läser detta, HA SÅ KUL!! hihhihihi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0