Imperalism i all ara, men manniskor som manniskor.

Eftersom en av organisationerna har inte har nagon bil ror vi oss mellan manga av projekten med buss och till fots. Ett sus av viskande och spontana tillrop skoljer efter mig vart jag an gar: 
     - Mundele, mundele! Comment? (Vit man, vit man! Allt bra?)
Nu ar jag van och tar alla halsningar med ett leende. Men ibland blir det for mycket och jag kommer pa mig sjalv att vara irriterad.

Idag var det nagot nytt som fangade min uppmarksamhet. Jag och Armand promenerade genom slummen och en liten pojke bakom oss utbrast spontant:
     - Chinois! Comment?

Den nya tidens imperalism i Afrika bestar i Kinas exploatering av kontinenten, framforallt dess naturresurser. Nyligen har stora avtal slutits mellan kinesiska och kongolesiska foretag och regeringar. Ofta gar det ut pa att Kina far koncessioner far exempelvis ett visst antal gruvor eller skogsomraden. I utbyte bidrar Kina med sina ekonomiska och kunskapsmassiga resurser. Tex lagger man nya vagar, nagot kongolesiska myndigheter har sma mojligheter att forma.

Har i Kongo syns kineser lite overallt, mer an jag sett nagon annanstans tidigare. De ar smaforetagare som driver butiker, affarsman som gor diverse investeringar, och vagarbetare som forbattrar infrastrukturen. Den lilla manniskan i Kongo, vilket ar den stora majoriteten, betraktar kineserna med skeptism och irritation. Fragade min van varfor. Och han forklarade att den allmanna uppfattningen ar att kineserna tar kongolesernas jobb. Andra kritiker, som beskriver Kina som en ny imperalistmakt, menar att landet bara ar ute efter Kongos naturresurser och ger mycket lite tillbaka i forhallande till det man far.

Sen finns det aven spar av amerikansk och europeisk imperalism har i Kongo. Att aven vastmakter mer eller mindre plundrar landet pa dess naturresurser ar ett indirekt saval som direkt faktum. Finns rapporter som visar att vasterlandska foretag forser rebelgrupper med vapen i utbyte mot att de skyddar tex en gruva fran andra intressegrupper.

Sjalv kanner jag mig varken som kines, svart eller europe. Jag kanner mig som vilken manniska som helst - eller sa ar det bara nagot jag onskar att vi alla kunde vara: manniskor. Inte svarta, vita, och gula. Manniskor som manniskor.




Kommentarer
Postat av: Pappa

Hej Gabriel! Underbara bilder på facebook särskilt bilderna på barnen och kvällbilden på kinshasa. Bilden på mannen o kvinnan, liksom porträttet på den äldre kvinnan var också härliga...

Jag håller med dig att alla borde bara kunna vara människor med lika värde, oavsett hudfärg.

En stor kvällskram från pappa!

2009-09-30 @ 21:32:05
Postat av: Tobias Björk

Det är med glädje jag ser att Du använder Dina Afrikakunskaper för att leva i DRC. Imponerande! Jag bor numera i Sverige. Längtar dock tillbaka till Afrika...



Mvh

Tobias Björk

2009-10-05 @ 10:15:20
Postat av: Anonym

hurra för humanismen gabriel! hoppas att du har det bra /jacob areskog

2009-10-31 @ 00:25:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0